Loading...

معرفی یک کارآفرین برتر جهانی ایرانی تبار حوزه اسباب بازی

|
معرفی یک کارآفرین برتر جهانی ایرانی تبار حوزه اسباب بازی
شرکت امریکایی ام جی ای ( MGA) در سال ۱۹۷۹ در کالیفرنیا با فعالیت در حوزه تولید سرگرمی و اسباب بازی های کودکان شروع به کار نمود. طراحان و ایده پردازان شرکت درک بسیار خوبی از بازار داشتند. زیرا در این شرکت ایده هایی که تبدیل به محصول می شوند ...

اسحاق لاریان، موسس شرکت MGA Entertainment که عروسک‌های معروف مدل برتز (Bratz) را در آمریکا تولید می‌کند، مدتی قبل پیشنهاد ادغام با شرکت متل (Mattel) را به عنوان رقیب اصلی خود، مطرح کرد و با وجود چند بار پافشاری بر این موضوع، مقامات متل این پیشنهاد را نپذیرفته و آن را به صلاح سهام‌داران ندانستند. آقای لاریان می‌خواست در صورت ادغام دو شرکت، مدیریت عامل و ریاست هیات مدیره را بر عهده بگیرد.

این داستان تاکیدی است بر شدت رقابت در صنعت اسباب‌بازی. شرکت متل که اسباب‌بازی‌های معروفی مثل عروسک «دختر آمریکایی» و شخصیت لوکوموتیو توماس را خلق کرده، مدتی است عملکرد مالی خوبی ندارد. با اینکه مدیر عامل متل می‌گوید در حال مقابله با چالش‌ها است، حداقل قیمت سهام این شرکت نشان می‌دهد که به تحولی اساسی نیاز دارد. در پنج سال گذشته، ارزش سهام متل 71 درصد افت داشته که بیشترین عامل آن، رقابت گروه‌های کوچک‌تر بوده است.

متل معتقد است آینده به رسانه‌ تعلق دارد و کودکان به جای عروسک و شخصیت‌های اکشن، به iPad و یوتیوب روی آورده‌اند. بنابراین، این شرکت قصد دارد به فیلم‌سازی روی آورد. باربی یکی از شش فیلمی است که این شرکت قرار است بسازد. برخی تحلیل‌گران، کانال ورود به رسانه را برای شرکت‌هایی مثل متل منطقی می‌دانند. رقبایی مثل شرکت دانمارکی لگو قبل چنین کاری کرده‌اند. اما آقای لاریان معتقد است این تقلید متل به شکست می‌انجامد. او استراتژی رقیب را برای تبدیل برندهایی مثل باربی به فیلم، «احمقانه» خواند.

خود شرکت MGA هم تجربه چندان خوبی از ورود موقت به کسب‌وکار فیلم‌سازی ندارد. کمدی موزیکال عروسک‌های برتز که در سال 2007 منتشر شد، با استقبال چندانی مواجه نشد. آقای لاریان معتقد است این فیلم به برند برتز آسیب زد. او می‌گوید: «باید بدانید در چه کسب‌وکاری فعالیت می‌کنید؛ فیلم‌سازی یا عروسک‌سازی.»

آقای لاریان 65 ساله، در سال 1971 از ایران به کالیفرنیا مهاجرت کرد. بعد از دانشگاه، یک شرکت واردات لوازم الکتریکی تاسیس کرد و واکمن‌های سونی و کنسول‌های نینتندو و دیگر لوازم ژاپنی را وارد می‌کرد. در سال 1993 وارد صنعت اسباب‌بازی شد. سود عملیاتی MGA اخیرا 500 میلیون دلار افزایش یافته و درآمد خالص آن در سال گذشته بیش از 1 میلیارد دلار بوده است.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    برگشت به بالا